Grafische vormgeving

Grafische vormgeving


Reeds 30 jaar heb ik met mijn ontwerpbureau ervaring in het grafisch vormgeven van huisstijlen, corporate brochures, jaarverslagen, boeken en magazines.

Mijn grafisch ontwerpbureau is gevestigd in Vremde, een landelijk dorp tussen Lier en Antwerpen. Sinds 1990 realiseer ik als grafisch ontwerper zeer uiteenlopende opdrachten voor lokale bedrijven en internationale ondernemingen.

Ook diverse gemeenten, steden, culturele organisaties en overheidsinstellingen behoren tot mijn klantenlijst. Het is ook door deze mix van klanten en opdrachten dat mijn inlevingsvermogen en creativiteit aangescherpt blijft zonder in routine te vallen.

Als grafisch ontwerper leg ik zowel de nadruk op het bedenken van diverse concepten als op de grafische vormgeving van de aangeleverde informatie. Elke opdracht is altijd een zoektocht om teksten, illustraties en foto's te herleiden tot een onderscheidende en esthetische vormgeving. Het is dan ook één van mijn taken om de hoeveelheid informatie te verwerken tot een mooi en toegankelijk grafisch ontwerp. En dit zonder de essentie van de communicatieve boodschap te verliezen.

Grafische vormgeving is ook ... dingen durven weglaten. Ik hou van het less-is-more principe dat ik veelvuldig toepas in mijn grafische ontwerpen. De vorm en de boodschap worden zo op elkaar afgestemd in een directe en heldere visualisatie met respect voor de communicatiedoelstelling en doelgroep.


Reeds 30 jaar heb ik met mijn ontwerpbureau ervaring in het ontwikkelen en vormgeven van huisstijlen, corporate brochures, jaarverslagen, boeken en magazines. Een individuele benadering van elke opdracht is dan ook zeer belangrijk in het ontwerpproces. Een tailor-made grafisch ontwerp brengt telkens weer een originele en functionele oplossing. 

Grafische vormgeving is vandaag een complex gebeuren vanwege de vele communicatiemiddelen die we ter beschikking hebben. Nooit is er zo'n overaanbod aan informatie geweest en toch moet de boodschap duidelijk en sereen overkomen zonder overkill naar de juiste doelgroep. Naast tweedimensionale typografie verdiep ik mij als ontwerper nu ook al enkele jaren in het realiseren van vacaturefilms.

Daarnaast kan mijn grafisch ontwerpbureau ook instaan voor het verdere productieproces: door de jaren heen heb ik een uitgebreid netwerk opgebouwd van copywriters, fotografen, illustratoren en drukkerijen.

Op welke basis kies je een grafisch ontwerper?

In de bedrijfswereld werkt een grafisch ontwerper en de marketing-afdeling nauw samen aan de uitbouw van merken/producten en/of diensten. Hij/zij vertaalt visueel de marketingdoelstelling(en) en dit kan zich uiten in diverse communicatiedragers, zowel off- als online.


Grafisch creatief werk is zeer subjectief: wat de ene klant fantastisch qua stijl vindt, is voor de andere klant een totale afknapper, les goûtes et les couleurs, on ne se discute pas, weet je wel. Daarom zal een goede grafisch ontwerper zich altijd moeten verdiepen in het product en/of dienst van de klant.

Dat vraagt inderdaad een (tijds)investering maar op lange termijn is een half woord dan ook genoeg. Bij een eerste gesprek vraag ik dan ook altijd of ik door het bedrijf mag lopen om de sfeer te proeven.

Om een creatief en effectief design te ontwikkelen, is het ideaal dat er tussen opdrachtgever en grafisch ontwerper een professionele relatie ontstaat van wederzijds respect en begrip. De ontwerpruimte die een ontwerper krijgt van een klant is bepalend voor het vermogen om te vernieuwen: creativiteit gaat soms verloren t.o.v. “commerciële” vormgeving en/of een opgelegde richting van wat de concurrentie doet.

Gaat de keuze uit naar een groot bureau of eerder naar een kleinere, flexibele unit? Heeft de grafisch ontwerper reeds ervaring in het marktsegment van de klant of heeft hij de concurrentie als klant? Via de portfolio op de website van een grafisch bureau kan je direct kennismaken met het creatieve werk en de daarbij horende klanten. Op basis hiervan zou een shortlist kunnen gemaakt worden van de te contacteren bureaus of individuele ontwerpers. Het voordeel om met een individuele grafisch ontwerper te werken, is dat je als klant zeer rechtstreeks communiceert, je praat niet tegen een tussenpersoon die op zijn/haar beurt de briefing doorgeeft aan de studio.

Maar, en daar ben ik van overtuigd, communicatie tussen opdrachtgever en grafisch ontwerper is van belang. Uiteindelijk moet de ontwerper het product nog beter kennen dan de klant. Je kan een probleem benaderen vanuit één richting. Maar door het product of dienst grondig te analyseren, kunnen er diverse richtingen ontstaan om tot een goed concept te komen. Je opent één deurtje en een ander gaat open. Dit is eigenlijk de ‘eenvoudige’ basis van creativiteit.

Bent u geïnteresseerd in een vrijblijvend gesprek?

Dat kan. Praten kan altijd.
Contacteer ons voor een kennismakingsgesprek.
Een afspraak maken
Share by: